REZULTATELE CONCURSULUI “HAIKU LA FOTOGRAFIE” – Mai 2013

LibelulaFoto: Bastien Riu

Vot kukai

Locul I

miez de vară –

priponit de-un fir de iarbă

calul-popii

Luminiţa Candelă

 

Locul II

ogor în lucru –

din ce în ce mai multe

semne în palmă

Cristina Oprea

 

Locul III

nicio adiere –

doar mica libelulă

mai face valuri

Petru Ioan Gârda

 

Menţiune

tremurul apei –

oglindite în adânc

umbre neclare

Virginia Popescu

Vot jurizare

mamografie –

în sala de aşteptare

un fluture mort

Bea Hurmuz

 

Selecţionate

oglinda apei –

pe inima umbrei mele

o libelulă

Cezar F. Ciobîcă

 

clasa întâi –

primele liniuţe

caută rândul

Daniela Lăcrămioara Capotă

 

efemeride –

firele destinului

pe luciul apei

Vasile Conioşi-Mesteşanu

 

la adăpost

purtând căldura verii pe aripi

libelula

Ştefan Barbu

Secţiune senryu

pescar la muscă –

pe Neajlov la clean

îl fură somnul

Ildiko Juverdeanu

 

în piramidă

un extraterestru

mumificat

Virginia Popescu

 

aerodrom

cu pistă falsă –

îndoită trestia

şi

workshop photoshop –

armonia simetriei

cu apă plată

Gheorghe Postelnicu Stops

 

acupunctură  –

de ceva vreme

mă doare-n cot

Petru Ioan Gârda

 

Luna aceasta au intrat în concurs 62 de haiku-uri de la 21 de participanţi. Interesant este faptul că deşi fotografiile sunt din ce în ce mai „grele”, numărul de participanţi şi de poeme se menţine constant (ba chiar a trebuit să fie impuse restricţii la numărul de texte „pe cap de haijin”).

Fotografia lunii mai reprezenta, în bună manieră minimalistă, o esenţă de pastel. Redusă la câteva linii, scena permite tocmai din acest motiv multiple şi varii asocieri şi interpretări. Lucru folosit cu deosebit succes de mulţi dintre participanţi. Mărturie stă din nou o serie întreagă de poeme al căror farmec constă tocmai în faptul că folosesc imaginea aproape ca pe un test Rorschach (test proiectiv bazat pe puterea sugestivă a unor pete de cerneală dublate simetric „în oglindă”).

Pentru selecţia făcută, criteriul nu a fost doar fantezia asociativă reflectată în poem. Cu alte cuvinte, nu este suficientă o asociere cât mai neconvenţională, mai originală, cu imaginea. Odată trecută puntea construită între poză şi text, poemul în sine trebuie să fie coerent, să surprindă nu doar prin depărtarea de imagine, ci şi prin scânteia mesajului pe care-l conţine, să reziste la „proba haiku-ului”.

Locul I la kukai, poemul Luminiţei Candelă convinge prin delicateţe, subtilitate şi iz-ul „japonez” pe care-l degajă. El se califică printr-un foarte bine găsit şi construit joc de imagini şi cuvinte, prin legătura firească şi jucăuşă între text şi fotografie: „calul popii” este denumirea populară pentru libelulă. Poemul trimite şi către un celebru cântec popular, în care „calul lui Gheorghiţă” paşte „priponit de-o garofiţă”. Foarte frumoasă şi sintagma „miez de vară”, care se constituie în kigo. Un haiku reuşit, unde toate aspectele se află într-un perfect echilibru: legătura cu fotografia, limbajul filigranat cu grijă, „poanta” conţinută în text… totul îl îndreptăţeşte la locul I.

Nu-mi ascund bucuria de a sublinia că şi în acest cazul este din nou vorba despre un începător în ale haiku-ului, care a reuşit, alături de alţi câţiva, să înţeleagă mecanismul fin de construcţie al acestui gen liric şi să ajungă în foarte scurt timp printre premianţi. De Luminiţa Candelă, în mod sigur, vom mai auzi curând.

Premiul jurizării a urcat-o pe podium, luna aceasta, pe Bea Hurmuz. Poemul impresionează la o primă lectură prin originalitate. În modelul liniilor din imagine autoarea vede figura stilizată a unui sân, privit din unghiul de vedere al diagnosticianului. Odată făcută această asociere, pe cât de îndrăzneaţă, pe atât de nonconformistă, poemul se desprinde de imagine şi-şi urmează cursul propriu, de sine stătător. Cu câteva elemente, cântărite cu maximă parcimonie, Bea Hurmuz schiţează un cadru aparent neutru: o sală de aşteptare a unui spital sau clinici. Un amănunt, „aruncat” ca din întâmplare în ultimul vers, intrigă, captează atenţia şi trezeşte interesul cititorului: din tot ceea ce se poate vedea şi întâmpla în această sală de aşteptare nu ni se punctează decât prezenţa unui fluture mort. Imaginaţiei îi rămâne astfel sarcina de a completa tot ceea ce poemul sugerează, dar nu enunţă nicidecum explicit (în aceasta constând, de altfel, chiar intensitatea lui): dramele umane, tensiunea psihică pe care o resimte orice femeie ce aşteaptă rezultatul unei mamografii, scenariile sumbre care se ţes în mintea pacientei, suspansul aşteptării verdictului, verdict care poate însemna, de la o clipă la alta, o condamnare la moarte. Cine se află prins într-o asemenea situaţie este extrem de fragil din punct de vedere psihic şi afectiv. Pe fundalul acestei fragilităţi, orice detaliu poate căpăta dimensiuni exagerate, umbre groteşti sau chiar valenţe premonitorii. Un fluture mort devine un semn al sorţii.

Pe de altă parte fluturele, simbol al tinereţii, al vitalităţii şi frumuseţii, dar şi al impermanenţei, se transformă – mort într-un „pavilion al canceroşilor” – într-un „vanitas” adresat corpului pieritor. Gâza moartă reprezintă astfel sânul tăiat, o primă ofrandă adusă „Doamnei cu coasa“, care poate că astfel se va îmbuna, sau poate nu…. Un poem concentrat, cu multiple ecouri şi semnificaţii, un haiku – bijuterie, care merită colecţionat.

Înainte de a publica lista completă a poemelor intrate în concurs, aş vrea să mai arăt cu degetul spre un alt poem, care ar fi meritat şi el, cu prisosinţă, un loc pe podium. Faptul că locul I e doar de o persoană, nu afectează cu nimic calităţile excepţionale ale versurilor.

oglinda apei –

pe inima umbrei mele

o libelulă

Cezar F. Ciobîcă

Elementele din imagine, pe care autorul le-a ales pentru construcţia poemului său, sunt simetria în oglindă şi libelula. Restul haiku-ului este o ţesătură rafinată de trimiteri psihanalitice şi nu numai: „umbra mea”, „inima umbrei” în sensul unui nucleu central al inconştientului, „oglinda” ca simbol al aplecării spre lumea interioară, aflată sub suprafaţa conştientă, libelula – o apariţie tranzientă şi fragilă asemenea mesajelor onirice pe care le primim din când în când de la „piticul” sau „înţeleptul” ce se ascunde (de noi) în fiecare dintre noi…. Un haiku excepţional, pe care, chiar fără loc, vi-l recomand să-l citiţi ca şi cum ar fi printre premianţi.

În continuare, lista poemelor şi diplomele.

Vot kukai - Luminita Candela Vot jurizare - Bea Hurmuz

 

Daniela Lăcrămioara Capotă

încă tăcere –

doar umbra fără grijă

pe luciul apei

 

urma pensulei –

stins zborul libelulei

în tuşul foii

 

clasa întâi –

primele liniuţe

caută rândul

 

meditaţie –

pe lac îndoind umbra

o libelulă

 

anii de liceu –

aceeaşi integrală

în alte caiete

 

Silvestru Miclăuş

ochi de fotograf –

la nectarul florilor

efemeride

 

semnul peştelui –

zidiri în amintirea

primilor creştini

 

inima florilor

saţul libelulelor –

semn hieroglific

 

suprapunere –

pe lungimea-ndoită

efect simetric

 

nevertebrate –

contur bine definit

corp fosilizat

 

Bea Hurmuz

mamografie-

in sala de-asteptare

un fluture mort

 

Alina Ciora

zumzetul vietii –

plapanda adiere

a libelulei

 

doar impreuna –

zborul frant cauta

perechea lui

 

gemeni diafani –

leaganul vietii atarna

de o zbatere

 

Irina Rusu

zbor infrant de timp

creatia ramane…

eternitatea!

 

numai pasarea

se pierde in linia

orizontului

 

Petru-Ioan Gârda

nicio adiere –

doar mica libelulă

mai face valuri

 

oglind apei –

peşte şi libelulă

în dans sincron

 

meditaţie –

sub luciul apei încă

un univers

 

acupunctură  –

de ceva vreme

mă doare-n cot

 

Luminiţa Candelă

meditație zen –

în oglinda lacului

doar o iluzie

 

zi de Rusalii –

strânse-n vechiul ierbar

aduceri aminte

 

arabesc –

în armonie cu sine

un cal-de-apă

 

miez de vară –

priponit de-un fir de iarbă

calul-popii

 

Ştefan Barbu

la adapost

purtand caldura verii pe aripi

libelula

 

Mariana Tănase

cu aripi de gand

scrijelim libelule –

eliberare

 

Victoria Fătu Nalaţiu

urmând visele

viaţa-i sărbătoare –

linie fugară                       (în pictură, în ahitectură liniile de fugă sunt baza)

*

linii de fugă

înalţă universul –

macii înfloresc

*

intru în joc

lărgind linii fugare –

carte de citire

*

linii atlete

înfrumuseţând timpul –

noul început

 *

liniile lărgesc

gândurile înalte –

clipa strălucind

 

Gheorghe Postelnicu Stops

aero –

modelul lui da Vinci

azi la cenaclu

 

aerodrom

cu pistă falsă –

îndoită trestia

 

workshop photoshop –

armonia simetriei

cu apă plată

 

cu oglinda –

la nudiste

cilindree

 

workshop –

lacul libelulelor

poznă-n photoshop

 

Cristina Oprea

ogor în lucru –

din ce în ce mai multe

semne în palmă

 

pictând şi noaptea –

prin fereastra deschisă

sunetul mării

 

semne confuze –

strigăte de cucuvea

în nopţi de pace

 

Ildiko Juverdeanu

pescar la muscă –

pe Neajlov la clean

il fură somnul

 

Vasile Conioşi – Mesteşanu

efemeride –

firele destinului

pe luciul apei

 

amiază pe lac –

cu firele întinse

o libelulă

 

caligrafie –

libelula uneşte

pământul de cer

 

 

Lavana Kray

între patru ochi –

o căpiţă de paie

împărţită-n doi

 

Julia Ralia

oprind clipele

in ochiul deschis lumii –

libelula zen

 

Virginia Popescu

ultimul cântec –

în carapacea goală

ecouri de vânt

 

albina în zbor  –

purtând spre stup povara

unei noi zile

 

în piramidă

un extraterestru

mumificat

 

tremurul apei –

oglindite în adânc

umbre neclare

 

Florentin-Genovel Frăţilă

caligrafie –

natura comunica

fara litere

 

vechiul insectar –

regasite clipele

copilariei

 

file de ierbar –

ratacind atemporar

o libelula

 

intelepciune –

natura impartasind

lectii de viata

 

Vasilica Grigoraş

decor  monoton-

libelula-n tăcere

conturând spaţiul

 

pe malul apei-

o inimă singură

bate  tempoul

 

Cezar F. Ciobîcă

narcisism –

nedezlipită de umbră

o libelulă

 

tai chi lângă lac –

libelulă spintecând

albul zorilor

 

oglinda apei –

pe inima umbrei mele

o libelulă

 

libelulă-n zbor –

fața lipovanului

plină de riduri

 

semne de ploaie –

deasupra albiei seci

iar libelule

 

Andrei Dumitrescu

fata morgana –

de o singură parte

se află viața

 

reflecție –

clipă de claritate

din firul vieții

Acest articol a fost publicat în Concursul "Haiku la fotografie" și etichetat , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

4 răspunsuri la REZULTATELE CONCURSULUI “HAIKU LA FOTOGRAFIE” – Mai 2013

  1. Constanta spune:

    …”pomul(!?)” din comentariul meu , este in realitate ..POEMUL!!! Scuze, graba strica treaba…

  2. Constanta spune:

    Preferatul meu luna aceasta este haiku-ul Beei Hurmuz. Cred ca in acest caz, pomul s-a desavarsit gratie harului POETULUI/MEDIC si nu intamplator, intuitiei DESENATORULUI/PICTORULUI.

  3. ioanaana spune:

    Juriul multumeste pentru apreciere si se bucura tare de feed-back. E minunat sa stii ca nu vorbesti in pustie. Se pare ca afinitatile elective chiar functioneaza….:)

  4. gliron spune:

    Poemul premiat de juriu și comentariul acestuia sunt cu totul și cu totul deosebite! Felicitări! Atenție, avem de-a face cu mari meseriași!
    Nelu Gârda

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s