Rezultatele Concursului de Haiku la fotografie – Martie 2024

Foto: Vasile Conioși-Mesteșanu

O serie întreagă de poeme reușite luna aceasta! Deși câștigător nu poate fi ales decât un singur poem, distanța între cel de pe podium și mențiunile din jur este câteodată de ordinul micronilor. Ca dovadă, în această ediție plouă cu mențiuni!…:) Iar unele dintre ele sunt umăr la umăr cu poemul fruntaș.

Scurtând suspansul:

miros de mraniță –

sporind singurătatea

bâzâitul din umbră

Autor: Tania Gogan

Poemul m-a încântat pe mai multe planuri. În primul rând apreciez subtila și convingătoarea legătură cu imaginea. Peretele crăpat din imagine poate fi foarte bine cel al unui grajd sau magazie veche. Mranița se știe că ia naștere dintr-un amestec de bălegar (grajd) și compost. Și, după cum se știe, unde-i bălegar, acolo sunt și muște. Întotdeauna!

Un alt fir de legătură ar fi excelenta transpunere a vechiului tranzistor (?…parcă așa le spunea….ce vremuri!) de pe pervazul ferestrei în…..bâzâit de muscă! Căci da, hârâielile și bâzâiturile unui radio din vremea aceea, când poate că antena atașată nu izbutea întotdeauna să prindă undele sonice (suntem la țară, semnalul acustic ajunge greu), duc cu gândul la un bărzăune uriaș ce dă roată grămezii de ”îngrășământ”.

Dar poemul – și legătura lui cu imaginea – au și un strat mai profund. Din întreaga fotografie se desprinde un iz de părăsire, de solitudine decrepită. Parcă ”auzim” liniștea cum se revarsă din imagine! Și care este momentul în care devenim conștienți de această liniște, de tăcerea ce ne înconjoară? Cel în care ea este străpunsă de bâzâitul – întotdeauna inoportun! (ni se pare nouă) – al unei muște. Ca orice haiku bine făcut, poemul conține în fibra lui gena ambiguității. O muscă care zboară haotic și boscorodește zumzăind are, la o primă privire, un ”côté” comic. Versul al doilea introduce însă o notă mai profundă, aproape elegiacă. ”Sporind singurătatea” pare a fi cheia întregului poem. Și de aici posibilitățile de interpretare se ramifică amplu. Putem simți patosul lucrurilor (mono no aware), privind bătrânul zid fisurat, pe care dintele timpului îl macină constant, până în momentul în care acesta se va prăbuși. Aparatul, probabil stricat, ruginit, fără baterii, sau care își cântă, poate, cântecul de lebădă…un obiect perimat, al cărui rost și existență și-au încheiat ciclul.

Putem, în același timp, intui prezența autorului, subtil semnalată (ce frumoasă și autentic niponă această discreție în a afirma prezența eului în sceneria haiku-ului) prin acel ”sporind”. Pentru ca ceva să poată fi sporit, amplificat, trebuie să existe mai întâi un nucleu, un ”eșantion” din acel ceva. Găsim în acest poem, deci, o singurătate primară, de început, anume cea a invizibilului autor. O singurătate intrată în rezonanță cu solitudinea lucrurilor vechi din jur, cu vremelnicia tuturor formelor din univers. Cu faptul că mranița reprezintă, filozofic vorbind, ultimul stadiu în descompunerea formei, o reintoarceere la țărâna primordială, o ilustrare a entropiei, în fața căreia toate și toți suntem singuri.

Și fiindcă sora geamănă a singurătății e tăcerea, putem simți cum cele două pun stăpânire pe ziduri, plante și cugetul celui ce privește și meditează la rostul lumii. Bâzâitul unei muște nu face decât să accentueze, subliniind cu roșu, golul fonic din jur. Și poate și golul sufletesc….

Un poem minunat pentru care țin să o felicit cu reverență pe autoare. Bravo, Tania Gogan!

Jurizare și comentarii: Ioana Dinescu.

Mențiuni primesc, așa cum am anunțat, mulți:

Nr. 3

muzică hard rock –
o nouă crăpătură
în peretele vechi

Virginia Popescu

Nr. 11

casă părăsită –
dintr-un radio stricat
șuierat de vânt

Mihai Moldoveanu

Nr. 12

șlagăr de demult –

regăsind primăvara

nișă cu nișă

Andrei Andy Grădinaru

Nr. 14

zidul de chirpici

escaladat de-o floare – 

ultimul șlagăr

Ramona Bădescu

Nr. 33

linia frontului –
Passacaglia lui Bach
dusă și-ntoarsă

Mihai Moldoveanu

Nr. 39

obloane trase –

ascultând dintr-un hamac

cotele Dunării

Mircea Moldovan

În continuare diploma și lista poemelor intrate în concurs.

 PoemAutor
1după  cutremur –
două  lumi  întrepătrunse  printr-o fereastră   
Marin RADA   
2lăstar firav – 
în temelia casei 
altă fisură
Mihaela Iacob
3muzică hard rock –
o nouă crăpătură
în peretele vechi
Virginia Popescu
4pace în apus –
spre ochiul orb o umbră
nedumerită
Mona Gheorghe
5lume cu fisuri –
risipite-n cele zări
pildele popii  
Mircea Moldovan
6toate știrile
domeniul trecutului –
visând viitor
Silvestru Miclăuș
7reportofonul –
ultimele ecouri
nestinse de ierni  
Andrei Andy Grădinaru  
8pereții crăpați –
paza hergheliei
iar zădărnicită  
Tania Gogan
9se duc zilele – 
neclintite-n amintiri  povețile mamei   
Mihaela Iacob   
10lucrând prin curte –
la radio se transmite meciul de fotbal  
  Valer G. Pop
11casă părăsită –
dintr-un radio stricat
șuierat de vânt  
Mihai Moldoveanu
12șlagăr de demult –
regăsind primăvara
nișă cu nișă
 
Andrei Andy Grădinaru
13sat îmbătrânit –
doar greierii mai încing câte o horă  
Cezar Florescu
14zidul de chirpici
escaladat de-o floare – 
ultimul șlagăr  
Ramona Bădescu
15copilărie –
mama mai pune și azi firimituri în geam  
Gabriela Cecilia Cioran 
16știri despre război-
poate că  ziua de mâine 
va fi ultima zi   
Marin Rada
17  statornicie –
fundația biblică
oricărei case
Silvestru Miclăuș
18melodiile vechi –
casele în ruinǎ
înviorate   
Ana Drobot
19casă de piatră –
din toată măreția
rămân doar ziduri  
Mona Gheorghe
20cătun părăsit  –
dinspre vechiul cămin  ultimul șlagăr   
Nicoleta Șurpanu   
21casă-n ruină  –
adâncind fisurile
ultimele știri
Ecaterina Pupăză
22strigăt la cer –
din casa părăsită
păpușa fiicei  
Ion Cuzuioc
23casa crăpată –
bunica lipeşte
fotografia  
Claudia Codau
24proces de divorț –
melodia întreruptă
de furtună  
Luminița Petrea  
25bătrânețe grea –
ascultă cu groază
știri de război  
Valer G. Pop
26plecați cu toții – 
la fereastra casei 
flori de mucegai   
Mihaela Iacob
27serata de jazz –
continuate de viscol vibrațiile  
Andrei Andy Grădinaru
28timp împietrit –
nisipul din clepsidră
dând rest vieții  
Mircea Moldovan
29dansul miresei –
miros a naftalină
amintirile  
Cristina Petrescu
30casa spartă –
dintr-o casetă veche
valsul mirilor   
Claudia Codău
31târg de vechituri –
din copilǎria mea
sunet de vinil  
Ana Drobot
32casa cea veche –
din odaia mamei doar
un fir de voce  
Mirela Brăilean  
33linia frontului –
Passacaglia lui Bach
dusă și-ntoarsă
Mihai Moldoveanu
34oamenii străzii  –
după zidurile reci 
visuri deșarte   
Nicoleta Șurpanu   
35puteri slăbite –
între pereții crăpați
rugăciunile  
Silvestru Miclăuș
36miros de mraniță –
sporind singurătatea bâzâitul din umbră  
Tania Gogan  
37după pârjol –
printre norii cenușii  vibrează scântei  
Ion Cuzuioc
38vis de copil-
în  spatele unui zid  o nouă  lume
Marin Rada
39obloane trase –
ascultând dintr-un hamac cotele Dunării  
Mircea Moldovan  
40încă un șlagăr –
ne împiedicăm din nou printre amintiri  
Ana Drobot
41după puhoi –
doar muzica la radio alungă tristețea  
Valer G. Pop
42niciun greier –
pe ritmuri de manele se clatină lumea  
Tania Gogan
43acorduri mute –
în Patul lui Procust
pustietatea
Ecaterina Pupăză
44casă pustie  –
un licăr de speranță  printre ruine   
nicoleta șurpanu   
45ultimul scârțâit –
ieșind din balamale
ușa rămasă
Ion Cuzuioc
46întors din război în singurul ochi rămas toată povestea  Mirela Brăilean
47casa natală –
ascunse prin unghere râsetele  
Cristina Petrescu
Acest articol a fost publicat în Uncategorized și etichetat . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un comentariu