Foto: Vasile Conioși-Mesteșanu
O serie întreagă de poeme reușite luna aceasta! Deși câștigător nu poate fi ales decât un singur poem, distanța între cel de pe podium și mențiunile din jur este câteodată de ordinul micronilor. Ca dovadă, în această ediție plouă cu mențiuni!…:) Iar unele dintre ele sunt umăr la umăr cu poemul fruntaș.
Scurtând suspansul:
miros de mraniță –
sporind singurătatea
bâzâitul din umbră
Autor: Tania Gogan
Poemul m-a încântat pe mai multe planuri. În primul rând apreciez subtila și convingătoarea legătură cu imaginea. Peretele crăpat din imagine poate fi foarte bine cel al unui grajd sau magazie veche. Mranița se știe că ia naștere dintr-un amestec de bălegar (grajd) și compost. Și, după cum se știe, unde-i bălegar, acolo sunt și muște. Întotdeauna!
Un alt fir de legătură ar fi excelenta transpunere a vechiului tranzistor (?…parcă așa le spunea….ce vremuri!) de pe pervazul ferestrei în…..bâzâit de muscă! Căci da, hârâielile și bâzâiturile unui radio din vremea aceea, când poate că antena atașată nu izbutea întotdeauna să prindă undele sonice (suntem la țară, semnalul acustic ajunge greu), duc cu gândul la un bărzăune uriaș ce dă roată grămezii de ”îngrășământ”.
Dar poemul – și legătura lui cu imaginea – au și un strat mai profund. Din întreaga fotografie se desprinde un iz de părăsire, de solitudine decrepită. Parcă ”auzim” liniștea cum se revarsă din imagine! Și care este momentul în care devenim conștienți de această liniște, de tăcerea ce ne înconjoară? Cel în care ea este străpunsă de bâzâitul – întotdeauna inoportun! (ni se pare nouă) – al unei muște. Ca orice haiku bine făcut, poemul conține în fibra lui gena ambiguității. O muscă care zboară haotic și boscorodește zumzăind are, la o primă privire, un ”côté” comic. Versul al doilea introduce însă o notă mai profundă, aproape elegiacă. ”Sporind singurătatea” pare a fi cheia întregului poem. Și de aici posibilitățile de interpretare se ramifică amplu. Putem simți patosul lucrurilor (mono no aware), privind bătrânul zid fisurat, pe care dintele timpului îl macină constant, până în momentul în care acesta se va prăbuși. Aparatul, probabil stricat, ruginit, fără baterii, sau care își cântă, poate, cântecul de lebădă…un obiect perimat, al cărui rost și existență și-au încheiat ciclul.
Putem, în același timp, intui prezența autorului, subtil semnalată (ce frumoasă și autentic niponă această discreție în a afirma prezența eului în sceneria haiku-ului) prin acel ”sporind”. Pentru ca ceva să poată fi sporit, amplificat, trebuie să existe mai întâi un nucleu, un ”eșantion” din acel ceva. Găsim în acest poem, deci, o singurătate primară, de început, anume cea a invizibilului autor. O singurătate intrată în rezonanță cu solitudinea lucrurilor vechi din jur, cu vremelnicia tuturor formelor din univers. Cu faptul că mranița reprezintă, filozofic vorbind, ultimul stadiu în descompunerea formei, o reintoarceere la țărâna primordială, o ilustrare a entropiei, în fața căreia toate și toți suntem singuri.
Și fiindcă sora geamănă a singurătății e tăcerea, putem simți cum cele două pun stăpânire pe ziduri, plante și cugetul celui ce privește și meditează la rostul lumii. Bâzâitul unei muște nu face decât să accentueze, subliniind cu roșu, golul fonic din jur. Și poate și golul sufletesc….
Un poem minunat pentru care țin să o felicit cu reverență pe autoare. Bravo, Tania Gogan!
Jurizare și comentarii: Ioana Dinescu.
Mențiuni primesc, așa cum am anunțat, mulți:
Nr. 3
muzică hard rock –
o nouă crăpătură
în peretele vechi
Virginia Popescu
Nr. 11
casă părăsită –
dintr-un radio stricat
șuierat de vânt
Mihai Moldoveanu
Nr. 12
șlagăr de demult –
regăsind primăvara
nișă cu nișă
Andrei Andy Grădinaru
Nr. 14
zidul de chirpici
escaladat de-o floare –
ultimul șlagăr
Ramona Bădescu
Nr. 33
linia frontului –
Passacaglia lui Bach
dusă și-ntoarsă
Mihai Moldoveanu
Nr. 39
obloane trase –
ascultând dintr-un hamac
cotele Dunării
Mircea Moldovan
În continuare diploma și lista poemelor intrate în concurs.
Poem | Autor | |
1 | după cutremur – două lumi întrepătrunse printr-o fereastră | Marin RADA |
2 | lăstar firav – în temelia casei altă fisură | Mihaela Iacob |
3 | muzică hard rock – o nouă crăpătură în peretele vechi | Virginia Popescu |
4 | pace în apus – spre ochiul orb o umbră nedumerită | Mona Gheorghe |
5 | lume cu fisuri – risipite-n cele zări pildele popii | Mircea Moldovan |
6 | toate știrile domeniul trecutului – visând viitor | Silvestru Miclăuș |
7 | reportofonul – ultimele ecouri nestinse de ierni | Andrei Andy Grădinaru |
8 | pereții crăpați – paza hergheliei iar zădărnicită | Tania Gogan |
9 | se duc zilele – neclintite-n amintiri povețile mamei | Mihaela Iacob |
10 | lucrând prin curte – la radio se transmite meciul de fotbal | Valer G. Pop |
11 | casă părăsită – dintr-un radio stricat șuierat de vânt | Mihai Moldoveanu |
12 | șlagăr de demult – regăsind primăvara nișă cu nișă | Andrei Andy Grădinaru |
13 | sat îmbătrânit – doar greierii mai încing câte o horă | Cezar Florescu |
14 | zidul de chirpici escaladat de-o floare – ultimul șlagăr | Ramona Bădescu |
15 | copilărie – mama mai pune și azi firimituri în geam | Gabriela Cecilia Cioran |
16 | știri despre război- poate că ziua de mâine va fi ultima zi | Marin Rada |
17 | statornicie – fundația biblică oricărei case | Silvestru Miclăuș |
18 | melodiile vechi – casele în ruinǎ înviorate | Ana Drobot |
19 | casă de piatră – din toată măreția rămân doar ziduri | Mona Gheorghe |
20 | cătun părăsit – dinspre vechiul cămin ultimul șlagăr | Nicoleta Șurpanu |
21 | casă-n ruină – adâncind fisurile ultimele știri | Ecaterina Pupăză |
22 | strigăt la cer – din casa părăsită păpușa fiicei | Ion Cuzuioc |
23 | casa crăpată – bunica lipeşte fotografia | Claudia Codau |
24 | proces de divorț – melodia întreruptă de furtună | Luminița Petrea |
25 | bătrânețe grea – ascultă cu groază știri de război | Valer G. Pop |
26 | plecați cu toții – la fereastra casei flori de mucegai | Mihaela Iacob |
27 | serata de jazz – continuate de viscol vibrațiile | Andrei Andy Grădinaru |
28 | timp împietrit – nisipul din clepsidră dând rest vieții | Mircea Moldovan |
29 | dansul miresei – miros a naftalină amintirile | Cristina Petrescu |
30 | casa spartă – dintr-o casetă veche valsul mirilor | Claudia Codău |
31 | târg de vechituri – din copilǎria mea sunet de vinil | Ana Drobot |
32 | casa cea veche – din odaia mamei doar un fir de voce | Mirela Brăilean |
33 | linia frontului – Passacaglia lui Bach dusă și-ntoarsă | Mihai Moldoveanu |
34 | oamenii străzii – după zidurile reci visuri deșarte | Nicoleta Șurpanu |
35 | puteri slăbite – între pereții crăpați rugăciunile | Silvestru Miclăuș |
36 | miros de mraniță – sporind singurătatea bâzâitul din umbră | Tania Gogan |
37 | după pârjol – printre norii cenușii vibrează scântei | Ion Cuzuioc |
38 | vis de copil- în spatele unui zid o nouă lume | Marin Rada |
39 | obloane trase – ascultând dintr-un hamac cotele Dunării | Mircea Moldovan |
40 | încă un șlagăr – ne împiedicăm din nou printre amintiri | Ana Drobot |
41 | după puhoi – doar muzica la radio alungă tristețea | Valer G. Pop |
42 | niciun greier – pe ritmuri de manele se clatină lumea | Tania Gogan |
43 | acorduri mute – în Patul lui Procust pustietatea | Ecaterina Pupăză |
44 | casă pustie – un licăr de speranță printre ruine | nicoleta șurpanu |
45 | ultimul scârțâit – ieșind din balamale ușa rămasă | Ion Cuzuioc |
46 | întors din război în singurul ochi rămas toată povestea | Mirela Brăilean |
47 | casa natală – ascunse prin unghere râsetele | Cristina Petrescu |