Vot kukai
Locul I
după ninsoare –
privind spectacolul
un călător tăcut
Cristina Oprea
Locul II
pana unui corb –
dâra pensulei pe o
hârtie albă
Bea Hurmuz
Locul III
crengi îngheţate –
popasul unei păsări
dezmorţind una
Lavana Kray
Menţiune
înfrățiți în ger –mesteacăn fără ramuriși-un corb fără cuibMaria Doina Leonte |
tăceri sub omătadâncit în contemplarefilosoful zenVirginia Popescu |
Vot jurizare
rareori picuri
în liniştea serii –
aşteptând un tren
Petru Ioan Gârda
La punctajul cumulat: Locul I, 16p, Bea Hurmuz şi Cristina Oprea, Locul al II-lea, 11p, Vasile Conioşi-Mesteşanu, Locul al III-lea, 9p, Virginia Popescu, Menţiune, 7p, Lavana Kray
Începem anul în forţă. Avem mulţi participanţi noi, unii dintre ei trimiţând numeroase poeme, semn că imaginea inspiră şi activează elanul creator.
Ianuarie 2013 a adunat în jurul „ciorocorbului” 63 de poeme de la 20 de participanţi. Celor noi le urăm, încă odată, „viaţă lungă” în mijlocul nostru!
Şi ediţia aceasta oferă surprize. Locul I la kukai este câştigat în premieră de Cristina Oprea. Poemul este, în primul rând, unul de atmosferă. Natura este întotdeauna un spectacol, iar cine ştie să o privească, nu va fi niciodată dezamăgit. Una dintre calităţile esenţiale ale păsărilor libere este mişcarea. Corbul, nefiind clapon sau gânsac, zboară, adică călătoreşte. Clipa de linişte, în care pasărea (călătorul) STĂ, privind iarna – iar noi o privim privind – este un moment scos din timp, în care graniţele între fiinţe se dizolvă. Oricare dintre noi poate fi corbul sau orice altă părticică din Marele Atman.
Haiku-ul de pe locul II, al Beei Hurmuz, pleacă de la jocul alb/negru al imaginii păstrându-i aparent doar cromatica. Albul hârtiei este întrerupt de dâra neagră a tuşului şi/sau a unei pene de corb. „Legătura de parfum” aici este, însă, mult mai complexă. De la contrastul absolut (alb versus negru), prin sumie-ul şi caligrafia în tuş care ne duc în Japonia, şi până la corbul lui Basho şi simbolul yin-yang, traseele sunt meandrate şi lăsate la voia puterii asociative a fiecărui cititor.
Şi pe locul al III-lea avem un haiku deosebit de bun. Lavana Kray, între timp şi ea „abonată”, alături de Virginia Popescu, la premii şi menţiuni, propune din nou o perspectivă proaspătă şi neobişnuită, reuşind să-şi surprindă cititorul prin originalitatea asocierilor. Căldura care trece din trupul păsării în trupul copacului reuşeşte să ne producă o emoţie autentică. Mai întâi prin sobrietatea perfectă a exprimării, care nu explică şi nu dictează recipientului (cititorului) ce are de înţeles şi simţit. Această sobrietate discretă este una dintre trăsăturile pe care le apreciez cel mai mult la un poem, şi o voi sublinia mereu, recomandând-o tuturor celor care fac primii paşi pe calea haiku-ului. Putem descifra aici înfrăţirea a două fiinţe în faţa vitregiilor vremii (şi sorţii, deci). Iată că nu doar corbul se foloseşte de copac, ci şi copacul primeşte ceva de la cel pe care-l poartă în braţele ciuntite. Un „orfan” şi un „olog” sprijinindu-se reciproc!
Această alăturare a unei fotografii deosebite cu un poem foarte bun este cu atât mai interesantă cu cât Lavana Kray este autoarea atât a imaginii cât şi a haiku-ului. Un artist complex, care ne uimeşte mereu!
Aceeaşi idee, dar abordată altfel, o exprimă şi menţiunea Mariei D. Leonte, calitatea înfrăţirii în faţa rigorilor meteo fiind însă explicit exprimată.
Şi poemul (menţiune) al Virginiei Popescu exprimă elegant şi jucăuş trecerea de la pasăre la filozof. Într-adevăr, alura corbului, aflat, împreună cu copacul-suport, într-un statism hibernal, duce cu gândul la încremenirea filozofală a celui adâncit în gânduri. Frumuseţea acestui haiku este dată şi de ambiguitatea lui. Îl putem descifra în notă ludică, glumeaţă, sau îi putem lua partea serioasă, aproape dramatică. Autoarea lui nu ne spune ce avem de făcut, şi bine face, căci doar aşa poemul îşi păstrează complexitatea şi profunzimea.
La jurizare, premiul îi revine lui Petru Ioan Gârda cu un haiku subtil ca un parfum de marcă (din nou, „legătura de parfum”, aici, este deosebit de bine realizată). Şi acesta este un poem care răspunde perfect cerinţelor de minimalism, sobrietate, neutralitate şi sărăcie a mijloacelor de expresie. Toate acestea făcând „implozie” într-un maxim de încărcătură emoţională. Prin faptul că ni se dau atât de puţine indicaţii, se deschide o vastă perspectivă multidimensională. Nu ştim cine aşteaptă trenul. Corbul, un călător, autorul, noi? Ne putem alege fiecare ce dorim. Nici despre picuri nu ştim mare lucru. E vorba de peronul unei gări unde moina, lapoviţa, burniţa e pe sfârşite? Sau este vorba de picurii ţurţurilor care încep să se topească. În centrul „acţiunii” stă aşteptarea ca stare esenţială. Aşteptarea aceea golită de gânduri, o stare „zen”, în care timpul are doar prezent şi este incolor. Sau aşteptarea resemnată, plictisită, gri. Sau aşteptarea plină de nuanţe şi neprevăzut interior, în care gândurile plutesc în derivă ca nişte bărci fără cârmă, ducându-şi „stăpânul” prin cine ştie ce ţărmuri de mult uitate. Nu ştim decât că este seară; nu putea fi decât seară în acest haiku, căci seara este momentul interiorizării, al retragerii în sine, al recluziunii cerute de întregul poem. Şi mai ştim că singura mişcare este reprezentată de căderea picurilor, care dau cadenţă şi profil adâncirii în lumea interioară. La ce se gândeşte un om singur, ascultând zgomotul monoton al picurilor în timp ce aşteaptă trenul ….. acest lucru este lăsat la latitudinea fiecăruia dintre noi.
Mai sunt câteva poeme bune şi foarte bune pe care aş dori să le evidenţiez. Tot lui Petru Ioan Gârda i-au reuşit încă trei haiku-uri asupra cărora merită să vă opriţi puţin.
vecini învrăjbiţi –
o babă gârbovită
pândind lângă gard
Un senryu reuşit decupat direct din imagine (corbul ca babă).
strictul necesar –
înţelepciunea celui
trecut prin vremuri
Un poem care evidenţiază şi „leagă” filozofic starea de precaritate a personajelor din fotografie (corbul şi copacul).
frig ascuţit –
copil răscolind în pod
după praştie
Un haiku excepţional, cu toate calităţile pentru podium. O punte perfect alcătuită la imagine, căci fără poză, versurile îşi pierd înţelesul. „Ascuţit” „rimează” simetric cu „praştie”, ambiguitatea intenţiei copilului (putem presupune atât cruzimea specifică vârstei, puştiul pregătindu-se să tragă cu praştia într-o pasăre şi aşa lovită de vitregia vremii, cât şi un copil flămând care doreşte să sacrifice pasărea pentru a-şi astâmpăra foamea) sporind posibilităţile de interpretare. În plus, forma copacului este asemănătoare unei praştii.
Şi Cristina Oprea mai are un senryu demn de atenţie:
tot satul în alb –
pe ultimul ram, cioara
cam complexată
E greu să fii negru în atâta alb!
Vasile Conioşi – Mesteşanu interpretează imaginea într-o cheie asemănătoare haiku-ului Beei Hurmuz:
fiori de gheaţă –
peniţa oprindu-se-n
pata cea nouă
Şi aici, versurile cer un moment de atenţie pentru ca subtilitatea legăturilor dintre primul şi al treilea vers să poată fi descoperite. O pată de tuş/cerneală pe albul hârtiei provoacă fiori….de gheaţă, evident, căci în imagine este iarnă.
O descifrare asemănătoare haiku-ului Virginiei Popescu o dă şi Florin Grigoriu:
filozoful –
pe chiciura zilei
o pată de negru
Pasărea este asimilată filozofului („corbul filozof”). Într-adevăr, pe realitatea rece a cotidianului filozoful pune câteodată accente de-a dreptul negre.
Felicitări tuturor premianţilor şi celor evidenţiaţi!
Încurajări celor începători, cărora le adresez recomandarea de a-şi lua timpul şi răbdarea de a citi şi a înţelege, de ce între două poeme care pornesc de la asocieri şi idei asemănătoare, unul reuşeşte să fie foarte bun, pe când celălalt nu are aceeaşi expresivitate.
Vă aşteptăm cu drag şi la următoarea ediţie.
Mai jos sunt diplomele premiilor I şi lista completă a poemelor intrate în concurs.
Silvestru Miclăuş
privire fixă –
de gerul Bobotezei
corb încremenit
păcat de moarte –
mă-ncredinţez Treimii
mântuitoare
pe soclu de lemn
peceţi tremurătoare –
suflet rătăcit
act premeditat –
de veghe veşniciei
corbul legendar
mlădiţe-mprejur
spre salvarea speciei –
strictul necesar
vlăstarii vajnici
SOS trunchiului retezat –
locuri de popas
cazuri extreme –
soluţii de urgenţă-n
regnul vegetal
contrast natural –
cu particularităţi
orice făptură
contra naturii
doar faptele-omenirii –
şapte păcate
Irina Rusu
In pustiul alb
Corbul priveste solemn
In departare
Monica Trif
Singura pe deal –
troiene se-ngramadesc
peste carare
Florin Grigoriu
Filozoful –
pe chiciura zilei
o pată de negru
Oana Gheorghe
sub haina alba
creste ramura noua –
corbul rastignit
bratele spre cer
pe frunte ganduri negre –
ruga fierbinte
ziua mai lunga –
sub zapada topita
un corb inghetat
in miezul zilei
cantecul cocosului –
vraja se destrama
dinspre miazazi
o adiere calda –
amortit de ger
Ana-Maria Miu
fara gand de zbor
viseaza coroana verde
pasarea neagra
decor de gheata-
papusar sezonier
al bratelor de lemn
aer inghetat-
condamnatii cersesc
mila cerului
Julia Ralia
iarasi povestea
printului negru si trist
in toiul iernii
Lavana Kray
crengi îngheţate –
popasul unei păsări
dezmorţind una
Maria Doina Leonte
muguri înghețați –
din seva pământului
doar corbii negri
înfrățiți în ger –
mesteacăn fără ramuri
și-un corb fără cuib
Letiţia Iubu
Prima zăpadă –
un corb s-a aşezat pe
colţul meu de cer
Seară de seară
acelaşi corb –
singurătate în doi
În cuibul berzei
s-a aşezat o cioară –
“mama în Spania”
Bea Hurmuz
pana unui corb –
dâra pensulei pe o
hârtie albă
floare de gheaţă –
bătrânul caligragf işi
caută peniţa
teatrul de păpuşi –
o singură marionetă
însufleţită
urma unui ban
în mâna ciungului –
omul de pripas
iarnă polară –
cântecul graurului
a încremenit
o mogâldeaţă
prinsă în capul furcii –
bătrân fericit
Gh. Postelnicu Stops
doliu ad-hoc
pe răni de dinți în ceapraz –
lacrimi de gheață
inele clocind
spre reabilitarea
… coroanei
ținând de „șase” –
lemne de foc pe furiș
prin mestecăniș
Petru Ioan Gârda
rareori picuri
in linistea serii –
asteptand un tren
raceala lui de lemn
retezand speranta –
black magic woman
vecini invrajbiti –
o baba garbovita
pandind langa gard
strictul necesar –
intelepciunea celui
trecut prin vremuri
va reveni vara
dar nu si tineretea –
nevermore
frig ascutit –
copil rascolind in pod
dupa prastie
Elisabeta Iosif
iar e cioara sus –
priveşte iarna sfidând
din copacul ciung
Elena-Adriana Dascalu
Paznic zgribulit
al pădurii întinse –
un suflet singur.
Cîmpul pustiu,
o clipă înghețată,
zbor singuratic.
Virginia Popescu
tăceri sub omăt
adâncit în contemplare
filosoful zen
cerul plumburiu –
mărind singurătatea
un corb zgribulit
cocoţat pe-un ciot
jupânul corb aşteaptă
un mic chilipir
Vasile Conioşi-Mesteşanu
revoluţie –
pe semnul victoriei
întâiul dricar
concert de iarnă –
dirijorul aşteptând
alte baghete
fiori de gheaţă –
peniţa oprindu-se-n
pata cea nouă
Flavia Ioana Stanciu
iarna, doar copacii
mai transpiră durerea
păsărilor
iarna e pretext
pentru ca păsările
să iubească
pasărea neagră
este motivul iernii
de a nu purta doliu
copacul zboară
când iarna prinde rădăcini
în aripa ciorii
misterul iernii
stă în fulgii păsării
pe care o plânge
Cristina Oprea
tot satul in alb –
pe ultimul ram, cioara
cam complexata
intr-atata alb
un punct de referinta –
banala cioara
singura in zori –
asteptand mangaierea
fulgilor de nea
dupa ninsoare –
privind spectacolul
un calator tacut
admirand iarna –
pana si gandurile
acoperite
Adrian Grigoriu
Chiciură pe ram-
Corbul nu pleacă din cuib
în plină iarnă.
Chiciură pe crengi-
în pomul tăiat demult
iarăşi un corb.
LAVANA ESTE UN HAIJIN ! CU DIPLOMĂ ! … de FOTOGRAF! … de fapt la această imagine suntem invitați pe digeaba … este un hai ku de top … cuvintele nu-și au locul aici …TRĂDEAZĂ !
KISS U LAVANNA !
STOPS
SINCERE FELICITĂRI Domnului GÂRDA …
Și eu am câștigat un concurs de definiții rebusiste cu OPERA DE TREI PARALE, folosită inițial de Florin VLĂDULESCU, cercul rebusist ALUTUS, pentru cuvântul KITSCH.
În varianta mea l-am atribuit cu succes cuvântului VRACI … căci prin schimbarea accentului OPERA devine PREDICAT, verb la perfectul simplu! Dacă domnul Garda a intenționat o glumă … cu „treaba mică” … a păcălit antologic nu numai votanții ci și onorabilul juriu, cu PICURI mai rar, dar PICURI că e omenește, în așteptarea trenului !